Strategische leeshandelingen en vaardigheidin het begrijpend lezen

Auteurs

  • P.E. Bimmel
  • E. Schooten van

Samenvatting

Bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs(A/=144) is middels correlatloneel onderzoeknagegaan in hoeverre de beheersing van vierstrategische leeshandelingen, de vaardigheid inhet begrijpend lezen, de mate van structuur- enbetekenisgerichtheid van de leerstijl en de atti-tuden ten aanzien van lezen en ten aanzien vanhet gebruik van strategische leeshandelingen,samenhangen. De beheersing van strategischeleeshandelingen blijkt hoog samen te hangenmet de vaardigheid in het begrijpend lezen. Ver-schillen in de vaardigheid in het begrijpendlezen tussen schooltypen worden niet geheelverklaard door verschillen in de beheersing vanstrategische leeshandelingen. De mate vanstructuur- en betekenisgerichtheid van de leer-stijl hangt niet samen met de beheersing vanstrategische leeshandelingen of de vaardigheid•n het begrijpend lezen. De attitude ten aanzienvan het gebruik van strategische leeshandelin-gen correleert negatief met de beheersing ervanen met de vaardigheid in het begrijpend lezen.Geconcludeerd wordt dat de beheersing vanstrategische leeshandelingen waarschijnlijk vaninvloed is op de vaardigheid in het begrijpendlezen en dat strategietraining voor de meerleesvaardige leerlingen in het voortgezet onder-vvijs minder opportuun lijkt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Strategische leeshandelingen en vaardigheidin het begrijpend lezen. (2023). Pedagogische Studiën, 77(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14911