Vaksecties en leerprestaties bij aardrijkskundeIn het voorgezet onderwijs

Auteurs

  • J.B. Bergh den van

Samenvatting

Onderzoek naar schooleffectiviteit heeft aan-nemelijk gemaakt dat het schoolbeleid de leer-prestaties van de leerlingen slechts in beperktemate beïnvloedt (o.a. Creemers, 1991; Schee-rens, 1989; Wang, Haertel en Walberg, 1993).Een van de mogelijke verklaringen is de langecausale keten tussen het schoolbeleid en hetleren in de klas. Dit vestigt de aandacht op demogelijke rol van het middenmanagement: dehiërarchische laag tussen directie en vakdocen-ten. In het schoolorganisatieonderzoek is hetmiddenmanagement nog grotendeels over hethoofd gezien (Smets, 1986a; Turner, 1996;Womer en Brown, 1993). In het Nederlandsevoortgezet onderwijs kan een onderscheid wor-den gemaakt in de meer algemeen-organisato-rische en de meer vakgericht-inhoudelijke mid-denmanagers. Tot de eerste categorie behorende leerjaar- en afdelingscoördinatoren en tot detweede categorie de sectieleiders voor de ver-schillende vakgebieden. Tot de taken van mid-denmanagers behoren onder meer de coör-dinatie van secties, afdelingen en leerjaren,leerlingbegeleiding, stages, onderwijskundigevernieuwing en begeleiding van collega's(Gooren, 1989; Smets, 1986b).

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vaksecties en leerprestaties bij aardrijkskundeIn het voorgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 76(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14916