Ontwikkeling en valïdering van de vragenlijst'Zorg voor leerlingen met onderwijsleerproblemen"

Auteurs

  • F. Maes
  • R. Ghesquière

Samenvatting

Naar aanleiding van alarmerende berichten overhet vastlopen van leerlingen in het basisonder-wijs en in het secundair onderwijs, blijft deovertuiging groeien dat het gewoon onderwijsmeer aandacht moet hebben voor leerlingen bijwie het onderwijsleerproces niet vlot verloopt.Men stelt vragen over de signalerende, diagnos-ticerende en remediërende capaciteit van hetgewoon onderwijs. Deze bekommernis is gere-lateerd aan het streven naar zorgverbreding. Indit artikel beschrijven we de ontwikkeling envalidering van een instrument dat het diagnosti-cerend en remediërend vermogen van lagerescholen meet. Hierbij vertrekken we van eenheuristisch kader waarin de aspecten wordenbeschreven die aanwezig zouden moeten zijn ineen school om hulp te bieden aan leerlingen. Opbasis hiervan werd met behulp van factoranaly-se een vragenlijst met 10 schalen ontwikkeld, 6op mesoniveau en 4 op microniveau. Op basisvan enkele exploratieve analyses blijkt dat ervoldoende aanwijzingen zijn dat deze 10 scha-len betrouwbaar en valide zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling en valïdering van de vragenlijst’Zorg voor leerlingen met onderwijsleerproblemen". (2023). Pedagogische Studiën, 76(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14917