Het concept activerende instructie gemeten via de perceptie

Auteurs

  • R. Lamberigts
  • P.J. Brok den
  • K. Bergen

Samenvatting

Het voortgezet onderwijs is onder invloed vanhet regeringsbeleid volop in beweging. Eenbelangrijke vernieuwing in het voortgezetonderwijs, naast de invoering van de Basisvor-ming, is de invoering in 1998 van het zoge-naamde 'Studiehuis' in de tweede fase van hetvoortgezet onderwijs. Met de benaming 'Stu-diehuis' wordt een plaats of instelling bedoeldwaar het accent ligt op het studeren door leer-lingen in plaats van op het onderwijzen doordocenten. Van docenten wordt verwacht dat zijin het studiehuis het actief en zelfstandig lerenvan hun leerlingen bevorderen. Afgezien vande vraag hoe deze vernieuwingen kunnen wor-den ingevoerd (zie o.a. Bergen en Derksen,1995; Bergen en De Jong, 1996; Bergen, 1996),moet in onze ogen eerst helderheid geschapenworden over welk gedrag van docenten hetzelfstandig leren van de leerlingen kan bevor-deren. Uit onderzoek blijkt dat het voor deeffectiviteit van het leren en de cognitieve ont-wikkeling van de leerling het best is wanneerinformatieverwerking actief kan verlopen, meteen nadruk op eigen initiatief, activiteit, auto-nomie en zelfregulatie (cf Shuell, 1988; Res-nick, 1987). Het gedrag van docenten richt zichdan op het stimuleren van de persoonlijke ver-antwoordelijkheid van leerlingen. Wij noemendit gedrag 'activerende instructie'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het concept activerende instructie gemeten via de perceptie. (2023). Pedagogische Studiën, 76(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14918