Naar een vollediger systeemvan kwaliteitsbeoordelingvan scholen
Samenvatting
Als leren van leerlingen omschreven kan wor-den als het ondernemen van leeractiviteiten,dan moet instructie omschreven worden als hetnemen van maatregelen die bevorderen datleerlingen die leeractiviteiten ook uitvoeren,zodat er daadwerkelijk sprake is van de beoog-de veranderingen in kennis, vaardigheden enopvattingen. Het instructiegedrag van docentendat dit beoogt te bewerkstelligen wordt doorons activerende instructie genoemd. Binnen hetconcept activerende instructie onderscheidenwij drie typen van activering; docent-geleide,medeleerling-geleide en leerling-geleide acti-vering. In deze bijdrage wordt het conceptactiverende instructie gelegitimeerd vanuit ver-schillende constructivistische leer- en kennis-theorieën, en wordt de operationalisering vandit concept via de Vragenlijst InstructieGedrag(VIG) nader onderzocht. Voor de vooronder-stelde theoretische relaties tussen de drie acti-veringscomponenten van de VIG wordt doormiddel van een structurele analyse (LISREL)empirische ondersteuning gevonden. Het blijktmogelijk de voor activering veronderstelde a-priori structuur te repliceren. De betrouwbaar-heid van de activeringsschalen in termen vaninterne consistentie blijkt bevredigend.