Openbare prestatiegegevens van scholen; nuttigheid en validiteit

Auteurs

  • R.J. Scheerens

Samenvatting

Het publiceren van de opbrengsten van scholenvoor voortgezet onderwijs wordt belicht vanuitdrie toepassingscontexten en een conceptueleen technische beschouwing over wat toege-voegde waarde nu precies is.De toepassingscontexten die besprokenWorden zijn: ondersteuning van schoolkeuze-Processen, het afleggen van rekenschap(accountability) door scholen en schoolverbete-ring. Vanwege de relatief beperkte omvang vande verschillen tussen de scholen, onvolledigekennis over wat nu de kern is van de onderwijs-productiefunctie, en de beperkte besturings-fnogelijkheden van hogere besturingsniveaus inhet onderwijs, wordt beargumenteerd dat hetpubliceren van opbrengstgegevens van scholenslechts van beperkte waarde is voor elk der toe-Passingscontexten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Openbare prestatiegegevens van scholen; nuttigheid en validiteit. (2023). Pedagogische Studiën, 76(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14920