Data verzamelen bij basisschoolleerlingen en adolescenten met een visuele beperking met behulp van de computer

Auteurs

  • MJ.C. Hattum van
  • S. Kef

Samenvatting

In sociaal-wetenschappelijk onderzoek wordtveelvuldig gebruik gemaakt van zelfrapporta-ges. Met name bij onderzoek waarbij gevoeligeonderwerpen aan bod komen, blijken zelfrap-portages, beter dan interviews, een goedemanier om het gevoel van anonimiteit van derespondent te vergroten en sociale wenselijk-heid te reduceren (De Leeuw, 1992; Tour-angeau en Smith, 1996). Tevens heeft dezemethode als voordeel dat de respondent ineigen tempo de gestelde vragen beantwoordt.Dit komt ten goede aan de kwaliteit van de ant-woorden, met name wanneer de onderzoeker temaken heeft met speciale populaties zoals kin-deren, adolescenten of bejaarden (De Leeuw enCollins, 1997). Een bijkomend voordeel vanzelfrapportages die via de post verstuurd wor-den naar respondenten, zijn de lage kosten ende geringe hulpmiddelen die noodzakelijk zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Data verzamelen bij basisschoolleerlingen en adolescenten met een visuele beperking met behulp van de computer. (2023). Pedagogische Studiën, 76(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14925