Realiteit van wiskunde-onderwijs VWO ter discussie

Auteurs

  • A. Goddijn

Samenvatting

In het voorjaar van 1998 stak er in de perseen kleine storm op over de kwaliteit van hetNederlandse wiskundeonderwijs. Aanlei-ding was de inaugurale rede van 17 april dieFrans Keune hield bij zijn benoeming lothoogleraar algebra in Nijmegen (Keune,1998a). Keune koos ervoor niet in te gaan opzijn wetenschappelijk specialisme maarsprak zijn zorg uit over ontwikkelingen inhet Nederlandse wiskundeonderwijs onderde titel Naar de knoppen. Om te beginnenzette hij uiteen wat wiskunde volgens hemis: wiskunde gaat over abstracte objecten enzuivere deductie is de enige werkmethode.Toepassingen van de wiskunde zijn er uiter-aard, maar wiskunde is geen natuurweten-schap. De bedoeling van wiskundeonder-wijs moet zijn logisch te leren denken; dewiskunde is daar de juiste context voor,omdat die context volmaakt helder is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp