Wiskunde- en taalvaardigheid ais voorspeller van B-keuzenin het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • D. Uerz
  • H. Dekkers
  • J. Dronkers

Samenvatting

Een groeiend tekort aan technisch en exactopgeleide afgestudeerden houdt de vraag naardeterminanten van verschillen in prestaties enkeuzen op dat terrein naar onder andere maat-schappelijke achtergrondkenmerken (sekse,sociaal-economische status, etnische herkomst,gezinssamenstelling) actueel. In dit onderzoekwordt, met behulp van secundaire analyses ophet VOCL-cohort 1989, nagegaan in hoeverre deafstand tussen wiskunde- en taaiprestaties vanleerlingen in het voortgezet onderwijs (ofwelde relatieve wiskundevoorsprong ten opzichtevan taal) intermedieert in de samenhang tussende genoemde achtergrondkenmerken en exacteen technische keuzen. Uit de analyses blijkt dat,naast de belangrijkste verklarende variabelegeslacht, de afstand tussen wiskunde- en taal-vaardigheid een relevante bijdrage levert in hetvoorspellen van de keuze voor exacte en techni-sche richtingen in het voortgezet onderwijs.Deze afstand tussen wiskunde- en taalvaardig-heid wordt op zijn beurt voorspeld door hetopleidingsniveau van de ouders, sekse en, voorleerlingen afkomstig uit de Antillen, Molukkenof Suriname, door gezinssamenstelling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Wiskunde- en taalvaardigheid ais voorspeller van B-keuzenin het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 76(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14930