De pedagogisering achterna. Een aanzet toteen genealogie van de pedagogische mentali-teit in de voorbije 250 jaar.

Auteurs

  • M. Depaepe

Samenvatting

Omvattende, wetenschappelijk interessante,historische boeken over de pedagogiek in deNederlandse taal, zijn dun gezaaid. En dat zalnog verergeren: in de hedendaagse academi-sche wereld kan men geen waardering meeroogsten met het schrijven van boeken (inplaats van artikelen), al helemaal niet als diein een lokale taal als het Nederlands geschre-ven zijn (in plaats van in de Engelse wereld-taal), en zeker ook niet als het gaat om op syn-these gerichte beschouwingen (in plaats vanop empirische data gerichte analyses). Hetgetuigt dan ook van moed en onafhankelijk-heid als een belangwekkend en gerespecteerdgeleerde als Mare Depaepe - onderzoeksdirec-teur van het Fonds voor Wetenschappelijkonderzoek Vlaanderen en buitengewoon hoog-leraar in de historische pedagogiek aan de KULeuven - zich van een dergelijk klimaat nietsaantrekt en een diepgaand, breed georiënteerden zorgvuldig geconcipieerd boek aflevertover 250 jaar pedagogiek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De pedagogisering achterna. Een aanzet toteen genealogie van de pedagogische mentali-teit in de voorbije 250 jaar. (2023). Pedagogische Studiën, 76(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14933