Onderzoek naar de invoeringvan de Basisvorming

Auteurs

  • A.A.M. Houtveen
  • E.C. Roelofs
  • J.N. Streumer

Samenvatting

In aanvulling op de kerndoelen heeft hetProcesManagement Basisvorming (PMB) alseen van de belangrijkste innovatie-ondersteu-nende activiteiten de zogeheten TVS-karakte-ristieken geformuleerd: toepassen, vaardigheiden samenhang (PMB, 1993a, 1993b). Dezegeven de gewenste richting aan met betrekkingtot het didactisch handelen. Toepassingsgerichtonderwijs betekent volgens het PMB dat de teverwerven kennis levensecht en authentiekmoet zijn, betekenis moet hebben voor het per-soonlijk leven en voor de maatschappij. Lerendoor doen zou een belangrijke plaats moetengaan innemen. Wil onderwijs toepassingsge-richt zijn, dan zal een aantal vaardigheden ont-wikkeld dienen te worden. Een vijftal alge-mene vaardigheden van zeer uiteenlopendeaard wordt expliciet genoemd: een eenvoudigonderzoek verrichten, een eigen standpunt ver-woorden, samenwerken aan een opdracht en deresultaten gezamenlijk presenteren, relatiesleggen met de praktijk van verschillende beroe-pen, criteria hanteren bij het zelf beoordelenvan werkstukken. Met de kernkarakteristiek'samenhang' wordt gedoeld op het belang vaneen duidelijke relatie tussen de kerndoelen vanverschillende vakken, door middel van vakken-integratie en het gebruik van vakoverstijgendethema's. Daarnaast wordt gedoeld op de ver-sterking van de samenhang tussen onderwijs enbegeleiding, door versterking van de relatietussen vaklessen en mentorlessen, en tussenbinnen- en buitenles-activiteiten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp