Stand van zaken bij docenten Nederlands en wiskunde

Auteurs

  • E.C. Houtveen

Samenvatting

Basisvorming betelkent behalve een vernieu-wing van het onderwijsaanbod ook dat vandocenten veranderingen in didactisch handelenworden gevraagd. Van docenten wordt ver-wacht dat ze toepassingsgericht en vaardig-heidsgericht onderwijs verzorgen, waarbijbovendien sprake is van samenhang in hetonderwijsaanbod en tussen verschillendeonderwijs- en begeleidingsactiviteiten. In ditartikel wordt verslag gedaan van de mate waar-in docenten erin slagen hun didactisch handelenvorm te geven volgens de kenmerken vanauthentiek leren, die als dekkend voor het ver-langde handelen worden beschouwd. Boven-dien wordt nagegaan in hoeverre realisatie vandeze kenmerken samenhangt met voorwaardenop docent- en schoolniveau. Gebaseerd op eenliteratuuronderzoek en de uitkomsten van eer-dere studies op dit terrein zijn een vragenlijst eneen interviewleidraad ontwikkeld, aan de handwaarvan de realisatie van kenmerken vanauthentiek leren, en relevante beïnvloedendefactoren kunnen worden vastgesteld. 88 Docen-ten Nederlands en 85 wiskundedocenten uit eenrepresentatieve steekproef van scholen voorvoortgezet onderwijs namen deel aan hetonderzoek in de periode van oktober tot en metdecember 1996. Hoewel de resultaten verschil-len per vak, wijzen deze uit dat twee kenmer-ken van authentiek leren regelmatig wordengerealiseerd: het verwijzen naar de leefwereldvan leerlingen en het hanteren van proces-gerichte instructievormen. Vormen van samen-werking en communicatie vinden soms plaats.Echter, docenten creëren zelden leersituaties,waarin de grenzen van vakken, binnen- enbuitenschoolse situaties, en de gehanteerdemethode worden doorbroken, zoals dat in dekarakteristiek 'samenhang' wenselijk zou zijn.De belangrijkste verklarende factoren voor derealisatie van een constructieve leeromgevingbetreffen de mate waarin randvoorwaardenzijn vervuld, zoals de kwaliteit en uitrusting vanklaslokalen, en de mate waarin docenten zichdeskundig achten voor lesgeven in de basisvor-ming. De mogelijkheden van varianten binnende didactiek authentiek leren worden bespro-ken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp