The Annual Meeting of theAmerican EducationaiResearch Association, April,19-23, 1999, Montreal.On the treshold of the 21 stCentury

Auteurs

  • H. Dekkers

Samenvatting

Ondanks de niet echt mediterrane ligging vande stad, en hoewel, tegen de gewoonte in, niet georganiseerd in de vrije paasweek, trok deAERA in Montreal een redelijk aantal bezoe-kers. En zoals andere jaren liepen de meningenover de kwaliteit weer zeer uiteen. Die ver-schillende waarderingen worden mijns in-ziens vooral bepaald door twee achtergronden:AERA-ervaring en gehechtheid aan een mono-discipline. Wat het eerste betreft, er is inder-daad een overstelpende hoeveelheid bijdragen,in de vorm van papers, symposia, ronde tafels,'invited adresses' et cetera, maar als men dezeer goed gestructureerde programmagids weette gebruiken, is het goed mogelijk om, bijvoor-beeld op naam van de onderzoeker in combina-tie met onderwerp, de interessante sessies tevinden. Dat laat onverlet dat het jammer is datVeel ruimte wordt ingenomen door presentatiesvan onderzoek dat kwalitatief en/of personeelnog in de kinderschoenen staat, terwijl door debeoordelaars soms hoogstaand onderzoek vanniinder bekende buitenlanders niet wordt ge-accepteerd. Dat er daarnaast veel sessies voor-namelijk worden bevolkt door praktijkonder-zoekers die de nadruk meer op de praktijk danop het onderzoek leggen is jammer, maarmaakt van de andere kant het congres ookaardig voor niet-wetenschappers. In ieder gevalis de afstand tussen onderzoek en praktijk in deVerenigde Staten heel wat kleiner dan inNederland.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-05

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

The Annual Meeting of theAmerican EducationaiResearch Association, April,19-23, 1999, Montreal.On the treshold of the 21 stCentury. (2023). Pedagogische Studiën, 76(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14939