The Annual Meeting of theAmerican EducationaiResearch Association, April,19-23, 1999, Montreal.On the treshold of the 21 stCentury
Samenvatting
Ondanks de niet echt mediterrane ligging vande stad, en hoewel, tegen de gewoonte in, niet georganiseerd in de vrije paasweek, trok deAERA in Montreal een redelijk aantal bezoe-kers. En zoals andere jaren liepen de meningenover de kwaliteit weer zeer uiteen. Die ver-schillende waarderingen worden mijns in-ziens vooral bepaald door twee achtergronden:AERA-ervaring en gehechtheid aan een mono-discipline. Wat het eerste betreft, er is inder-daad een overstelpende hoeveelheid bijdragen,in de vorm van papers, symposia, ronde tafels,'invited adresses' et cetera, maar als men dezeer goed gestructureerde programmagids weette gebruiken, is het goed mogelijk om, bijvoor-beeld op naam van de onderzoeker in combina-tie met onderwerp, de interessante sessies tevinden. Dat laat onverlet dat het jammer is datVeel ruimte wordt ingenomen door presentatiesvan onderzoek dat kwalitatief en/of personeelnog in de kinderschoenen staat, terwijl door debeoordelaars soms hoogstaand onderzoek vanniinder bekende buitenlanders niet wordt ge-accepteerd. Dat er daarnaast veel sessies voor-namelijk worden bevolkt door praktijkonder-zoekers die de nadruk meer op de praktijk danop het onderzoek leggen is jammer, maarmaakt van de andere kant het congres ookaardig voor niet-wetenschappers. In ieder gevalis de afstand tussen onderzoek en praktijk in deVerenigde Staten heel wat kleiner dan inNederland.