De invloed van achtergrondtelevisie op de uitvoering van gemakkelijke en moeilijke huiswerktaken
Samenvatting
Langs experimentele weg werd nagegaan watde invloed is van het gebruik van twee soortenachtergrondtelevisieprogramma's op de uitvoe-ring van zowel gemakkelijke als moeilijke huis-werktaken. Leerlingen uit de tweede klas vande MAVO en HAVO (W = 90) werden gematchedop leesvaardigheid. Vervolgens werden zij atrandom toegewezen aan één van de drie expe-rimentele condities waarin huiswerk werdgemaakt met op de achtergrond ofwel: (a)Engelstalige videoclips, of (b) een Nederlandsta-lige soap-serie, of (c) stilte (controlegroep). Uithet experiment kwam naar voren dat de uitvoe-ring van het huiswerk alleen werd belemmerdals er een soap-programma aanstond. Dit dis-tractie-effect kwam alleen tot uitdrukking ineen verminderde prestatie bij moeilijke huis-werkopgaven. Achtergrondtelevisie leidde niettot een verlenging van de tijd benodigd voorhet maken van de huiswerktaken.