Analyse van de subjectieve realiteit van docentenbij onderwijsvernieuwing
Samenvatting
In deze bijdrage staat de vraag centraal onderwelke condities vernieuwingen kunnen gedijen.Objectieve condities, zoals organisatiestructu-ren.technologische mogelijkheden en budget-ten zijn voor het slagen van een vernieuwingbelangrijk. Maar we gaan in deze bijdrage voor-al in op de vraag welke vormen van betrokken-heid van docenten bij vernieuwingsprocesseneen rol spelen. Allereerst beschrijven we hetprobleem hoe theoretische kennis over onder-wijzen en leren het best kan worden afgestemdop de praktijkinzichten en ervaringen vandocenten. Als er sprake is van onvoldoendeafstemming zullen betrokkenheidsproblemenontstaan. Daarna vragen we aandacht voor deindividuele vragen, behoeften en opvattingenvan docenten naar aanleiding van in te voerenvernieuwingen. Betrokkenheid wordt geschetstals indicator van een subjectieve realiteit, en alseen uiting van ambiguïteit. Na een korte schetsvan de erbij behorende theorie en het instru-mentarium geven we aan dat, ook bij 'recente'vernieuwingen al^ adaptief onderwijs, er sprakemoet zijn van verhoogde aandacht voor betrok-kenheid en daarbij behorende zorgen vandocenten. We zullen dit illustreren vanuit in delaatste jaren door ons verzameld onderzoeks-materiaal. De data laten onder andere zien datdocenten In verschillende stadia van de invoe-ring van een vernieuwing bepaalde typen vanbetrokkenheid en zorgen uiten.