Een nieuwe bijdrage tot de validatie van het (meta)cognitieve deel van de inventaris Leerstijlen (ILS)

Auteurs

  • F.J. Prins
  • V.V. Busato
  • J.J. Hamaker

Samenvatting

De Inventaris Leerstijlen (ILS) van Vermunt(1992) is een zelfrapportage vragenlijst waar-mee van studenten een leerstijlprofiel kan wor-den vastgesteld. Men kan zich echter afvragenof studenten studeren zoals ze aangeven metde ILS. Recent onderzoek van Prins, Busato,Hamaker en Visser (1996) naar de validatie vande ILS leverde beperkte steun op voor de voor-spelling van samenhang tussen ILS-maten enzichtbaar studeergedrag. Dit onderzoek is eennieuwe bijdrage tot de validatie van de ILS. Vijf-ennegentig eerstejaars psychologiestudentenwerd gevraagd tijdens het bestuderen van tweestudieteksten hardop na te denken. Hun uit-spraken werden ingedeeld in categorieën metbetrekking tot studeergedrag. Verschillen instudeergedrag werden afzonderlijk beschouwdvoor laag- en hoogbetekenisgerichte, voor laag-en hoog reproductiegerichte en voor laag- enhoogongerichte studenten. Alleen voor de bete-kenisgerichte leerstijldimensie werd bij slechtsdrie van de zes categorieën waar een voorspel-ling voor is gedaan een significant verschilgevonden in de verwachte richting. De ILS isderhalve als meetinstrument van studeergedragniet geschikt. Verder wordt de suggestiegedaan om de ongerichte leerstijldimensie teinterpreteren als 'onzekerheid over eigen stu-deerproces'.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Een nieuwe bijdrage tot de validatie van het (meta)cognitieve deel van de inventaris Leerstijlen (ILS). (2023). Pedagogische Studiën, 75(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14966