Scholen op rapport: Een reactie op het Trouw-onderzoek naar schoolprestaties

Auteurs

  • D.R. Veenstra
  • A.B. Dijkstra
  • J.L. Snijders
  • Rijksuniversiteit Groningen

Samenvatting

In het najaar van 1997 maakte Trouw in eenbijlage de schoolprestaties van alle scholenvoor voortgezet onderwijs in Nederland open-baar (Agerbeek, Hageman, Kreulen en Lakma-ker, 1997). Geordend naar provincie en school-type publiceerde het dagblad voor elke schoolhet percentage 'onvertraagd geslaagden' (eenschatting van het percentage leerlingen dat heteindexamen haalt zonder in het voorlaatsteleerjaar te zijn blijven zitten), het percentageuitvallers en zittenblijvers op de school in dejaren daarvoor en het gemiddelde van de exa-mencijfers voor Nederlands, Engels en Wis-kunde a. Deze gegevens werden voor vbo,Mavo, havo en vwo weergegeven. Metdeze gegevens berekende de onderwijssocio-loog prof.dr J. Dronkers ten slotte een rapport-cijfer. Behalve de voorgaande prestatiematenwerd in die berekening ook het percentageallochtonen betrokken. Door dit percentagemee te wegen probeerde Trouw te voorkomendat scholen met een zwarte leerlingenpopulatieals vanzelf tot de slechtste worden gerekend.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Scholen op rapport: Een reactie op het Trouw-onderzoek naar schoolprestaties. (2023). Pedagogische Studiën, 75(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14969