Kennis van woorden: de toetsing van diepe woordkennis

Auteurs

  • R. Verhallen

Samenvatting

Kennis van woorden is meer dan het correct benoemen of het aanwijzen van het juiste plaatje In een woordenschattoets. In dit artikel wordt ingegaan op 'diepte van woordkennis' en op het belang van diepere woordkennis voor de(taal)ontwikkeling van kinderen in het onderwijs. Een nieuwe toetsvorm van gestructureer de woordassociaties wordt gepresenteerd alsoperationalisatie van diepe woordkennis. In eenempirisch onderzoek naar de betrouwbaarheiden validiteit van deze toetsvorm voor vijfde- enzevende-groepers uit het basisonderwijs blijktdat de nieuwe toetsvorm in belangrijke mateaan de verwachtingen voldoet. Te verwachtenverschillen in diepe woordkennis tussen groe-pen kinderen kunnen met de toets aangetoondworden en de toetsscores correleren hoog metde scores op een vergelijkbare toets.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp