Kwaliteiten van instructie leerepisodes bij de vakken Verzorging en Techniek
Samenvatting
In dit artikel staat de vraag centraal welk soort onderwijs leerprocessen in de vakken Verzorging en Techniek wordt beoogd. Belangrijkeargumentaties rond de invoering van beide vakken hadden betrekking op het praktischekarakter van deze vakken. Met het begrip 'prak-tisch' werd echter naar verschillende dimensiesverwezen: de dimensie leerdomeinen (cognitief,psychomotorisch, affectief-sociaal) en de dimen-sie leerresultaten (kennis-vaardigheden). In ditartikel wordt nagegaan hoe de beoogdeleerprocessen bij Verzorging en Techniek gepo-sitioneerd kunnen worden op deze dimensies.Daarnaast worden de dimensies productief-reproductief leren, aandacht voor metacognitie,en nabije-verre transfer, in de analyse betrok-ken. De uitgevoerde analyse heeft betrekkingop het ideële en het formele curriculum. Hetresultaat laat zien dat Verzorging en Technieknoch wat de leerdomein-dimensie noch wat deleerresultaat-dimensie betreft in de basisvor-ming zijn ingevuld als 'praktische' vakken. Deaandacht voor iVietacognitie en verre transfer is,evenals bij andere vakken in de basisvorming,relatief gering. In het artikel wordt tot slot aan-dacht besteed aan de verdere ontwikkeling vande vakken in het licht van de doelstellingen vande basisvorming.