Pedagogical content knowledge: een verbindend element in de kennisbasis van docenten

Auteurs

  • J. Verloop van

Samenvatting

In dit artikel wordt een analyse gemaakt van de aard en betekenis van een begrip dat de laatste jaren internationaal een meer centrale rol isgaan spelen in de literatuur over het onderwij-zen: 'pedagogical content knowledge'. Hiertoeis een literatuuronderzoek verricht, toegespitstop het doceren van natuurwetenschappelijkevakken. PCK kan gezien worden als een specifie-ke vorm van praktijkkennis, die betrekkingheeft op het toegankelijk maken van vak-inhoudelijke kennis ten behoeve van lerenden.In dit artikel wordi in eerste instantie op de aardvan PCK ingegaan. Uit een analyse van de litera-tuur komt naar voren dat PCK een eigenstandigelement vormt in de kennisbasis voor het onder-wijzen, waarin vakinhoudelijke noties zijn ver-bonden met algemeen-didactische kennis envaardigheden. In deze optiek omvat PCK tweekernelementen, te weten kennis over represen-taties van vakinhouden en doceerstrategieënenerzijds, en over concepties en moeilijkhedenvan lerenden anderzijds, beide met betrekkingtot specifieke inhouden. Vervolgens zijnopbrengsten van empirisch onderzoek naar PCKvan docenten geïnventariseerd, binnen hetdomein van de natuurwetenschappelijke vak-ken. Dit onderzoek blijkt onder andere te leidentot de identificatie van strategieën voor het opadequate en flexibele wijze doceren van specie-ke onderwerpen. Bovendien komt hieruit naarvoren welke factoren de vorming van PCK beïn-vloeden. Op grond van deze bevindingen wor-den aanbevelingen geformuleerd voor de ont-wikkeling van PCK via scholingsprogramma's.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Pedagogical content knowledge: een verbindend element in de kennisbasis van docenten. (2023). Pedagogische Studiën, 75(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14976