Piotr Galperins visie op de vormgeving vanonderwijsleerprocessen

Auteurs

  • J. Haenen

Samenvatting

Aan het eind van de jaren zestig kwamen de Nederlandse psychologen Carel van Parreren(1920-1991) en Jacques Carpay (1933) In aanraking met het werk van de Russische psycholoog Piotr Galperin (1902-1988). Het was voorhen van meet af aan duidelijk dat Gal'perinswerk een aanvulling vormde op de Nederlandseonderwijsleerpsychologle. Door hun inzet heefthet werk van Gal'perin een onmiskenbare in-vloed uitgeoefend op de leergangontwikkelingin Nederland en België vanaf de tweede helftvan de jaren zeventig. We kunnen echter con-stateren dat Gal'perins opvattingen nog maareen beperkte rol spelen in de recente discussiesover het onderwijs. Andere thema's en invals-hoeken lijken de voorrang te hebben gekregen.Dit leidt tot de vraag in hoeverre Gal'perinswerk ook nu nog actueel is. Het artikel geeft eenoverzicht van Gal'perins psychologische theorieen evalueert het actuele belang ervan voor devormgeving van onderwijsleerprocessen in deklas.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Piotr Galperins visie op de vormgeving vanonderwijsleerprocessen. (2023). Pedagogische Studiën, 75(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14977