Onderwijzen van inductief redeneren in groep 3 van de basisschool

Auteurs

  • J.H.M. Hamers
  • E. Sijtsma de

Samenvatting

De resultaten worden gepresenteerd van eenformatieve en een summatieve evaluatie vaneen trainingsprogramma voor inductief redeneren, gebaseerd op het Duitse programma 'Denk-training für Kinder I' (Klauer, 1989). In de forma-tieve studie werd ten eerste nagegaan of hetprogramma uitvoerbaar was in de natuurlijkesetting van de schoolklas en ten tweede werdende leereffecten van het programma bepaald.Leerlingen van twee experimentele groepenkregen lessen In inductief redeneren aangebo-den volgens twee verschillende didactischewerkwijzen, een 'banende' en een 'sturende'.De resultaten van lesobservaties en rapportagesvan betrokken leraren lieten zien dat leraren hetprogramma volgens de voorgeschreven instruc-ties konden uitvoeren. Ten tweede behaaldenbeide experimentele groepen significant hogerenatest- en vervolgtest-scores dan de controle-groep. Verdere analyses wezen uit dat de leer-effecten het grootst waren in de experimentelegroep waarin het programma volgens de stu-rende methode werd onderwezen. In de sum-matieve studie werd hetzelfde programma aan-geboden aan een grotere groep van leerlingen.De instructie van het programma was op onder-delen aangepast op basis van de resultaten vande eerste studie. De experimentele groepen ble-ken significant vooruit te gaan in vergelijkingmet de controlegroepen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderwijzen van inductief redeneren in groep 3 van de basisschool. (2023). Pedagogische Studiën, 75(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14978