Huiswerk en leerprestaties"

Auteurs

  • R. Westerhof de

Samenvatting

In het schooljaar 1994/1995 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar kenmerken van huiswerk en leerprestaties van leerlingen bij wiskunde (eerste leerjaar van het voortgezetonderwijs). De gegevens hebben betrekking op27 scholen, 49 klassen en 1084 leerlingen. Tij-dens het schooljaar zijn gegevens op velemanieren verzameld: testen, vragenlijsten, log-boeken, observaties en interviews. De resulta-ten hebben geleid tot de volgende conclusies:(1) er wordt op (bijna) geen enkele school huis-werkbeieid gevoerd, (2) bijna alle leraren wis-kunde geven zeer vaak huiswerk op, (3) er zijngrote verschillen in de hoeveelheid huiswerktussen leraren, (4) huiswerk wordt overwegenddoor leerlingen zelf nagekeken (diagnose vanindividuele leerproblemen vindt nauwelijksplaats), (5) één huiswerkkenmerk hangt samenmet leerprestaties: de hoeveelheid huiswerkop-gaven. Als het aantal huiswerkopgaven met 2wordt verhoogd, heeft dit al een vrij grooteffect. In breder verband komt naar voren datduidelijk uitleggen, taakgericht gedrag bevor-deren, positief communiceren met leerlingen,veel tijd beschikbaar hebben voor instructie enveel huiswerk geven de leerprestaties wiskundevan leerlingen met gemiddeld MAVO-niveausterk vergroot.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel