Over de vormgeving van de eerstelijn leerlingbegeleiding in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • D.R. Veenstra

Samenvatting

Aan het mentoraat besteden vrijwel alle scholen voor voortgezet onderwijs aandacht. Op scholen zijn vaak in de onderbouw en soms in de bovenbouw mentoruren ingeroosterd. Die uren9ebruiken mentoren bijvoorbeeld voor hetliegeleiden van groepsprocessen, het geven vanstudievaardigheidslessen of sociale vaardig-heidstrainingen. Ook zijn mentoren het aan-spreekpunt voor leerlingen, ouders en docentenWanneer er problemen zijn met een leerling. Indit onderzoek wordt nagegaan hoe scholenvoor voortgezet onderwijs het mentoraatinrichten. Met gegevens van 138 scholen uit hetcohortonderzoek VOCL'93 wordt deze vraagbeantwoord. Voor de beantwoording wordenVerscheidene beschrijvende analyses verricht.Uit deze analyses blijkt dat scholen sterk ver-schillen in de mate van aandacht voor het men-toraat. Op slechts 11 van de 138 scholen blijkthet mentoraatsysteem uitgebreid opgezet, watinhoudt dat zowel het aantal mentorlessen alsde frequentie van overleg tussen mentorenhoog is. Op 53 scholen is het mentoraatsysteemheperkt opgezet. De overige scholen nemen eentussenpositie in.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Over de vormgeving van de eerstelijn leerlingbegeleiding in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 75(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14980