Praktijkleersituaties voor het verwerven van kwalificaties in het beroepsonderwijs: Ontwerp en toetsing van het model van toenemende complexiteit

Auteurs

  • R.H. Mulder

Samenvatting

Eén van de gevolgen van recente economischeontwikkelingen is een veranderde vraag op dearbeidsmarkt naar kwalificaties. Dit heeft conse-quenties voor de inrichting van het beroeps-onderwijs. Van belang is welke kenmerken eenleeromgeving dient te hebben opdat leerlingende benodigde kennis en vaardigheden kunnen^'erwerven. Op basis van heersende leer- eninstructietheorieën is een aantal basisassump-ties over leren en de implicaties daarvan voor dedefiniëring van leerdoelen geformuleerd. Dit'eidt tot het concept van toenemende complexi-teit waarmee een ideaaltypisch model wordtgeschetst voor de inrichting van praktijkleersi-tuaties waarin de benodigde kwalificaties verworven kunnen worden. Dit model is getoetstin het Middelbaar MiddenstandsOnderwijs(MlVlO). Uit de uitkomsten valt op te maken datsequentie van belang is en dat er geen sprake isvan één leeromgeving waarin alle kwalificatieskunnen worden verworven. Aan de implicatiesVan de uitkomsten voor de gehele periode dieaan beroepsvoorbereiding wordt besteed, wordt aandacht geschonken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Praktijkleersituaties voor het verwerven van kwalificaties in het beroepsonderwijs: Ontwerp en toetsing van het model van toenemende complexiteit. (2023). Pedagogische Studiën, 75(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14984