Het effect van computerondersteunde oefeningen in klanksynthese bij kleuters

Auteurs

  • P. Reitsma
  • R. Stiva

Samenvatting

In een onderzoek zijn we nagegaan of een experimenteel ontwikkeld pakket aan computerondersteunde oefeningen voor klanksynthesevoor kleuters In groep 2 een gunstig effect heeftop de synthesevaardigheid. In deze ook doorkleuters gemakkelijk uit te voeren computeroefeningen wordt gebruik gemaakt van goedverstaanbare spraak zowel voor de opdrachtenals voor commentaar en aanwijzingen. Met despecifiek op auditieve synthese gerichte oefeningen hebben 39 oudste kleuters gedurendeongeveer 4 maanden geoefend, terwijl 45groepsgenoten op dezelfde computers naarbenadering even vaak oefeningen deden in hetleggen van associaties van gesproken woordenen plaatjes. Bij deze 84 kleuters en ook bij 69andere kleuters is zowel voor als na de oefenperiode een synthesetoets afgenomen

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het effect van computerondersteunde oefeningen in klanksynthese bij kleuters. (2023). Pedagogische Studiën, 74(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14988