Onderzoek naar bias voor allochtone leerlingen in de Cito-Eindtoets Basisonderwijs

Auteurs

  • H. Vallen

Samenvatting

Er is nog relatief weinig onderzoek verricht naarde bruikbaarheid van toetsen voor subgroepenuit de populatie. Het Cito en het WerkverbandTaal en Minderheden van de Letterenfaculteitvan de KUB verrichten onderzoek naar toets enitembias in de CitoEindtoets Basisonderwijsvoor allochtone leerlingen. Uit het onderzoeknaar toetsbias blijkt dat het voorspellen vanschoolsucces in het voortgezet onderwijs voorallochtone leerlingen minder trefzeker gebeurtdan voor autochtone leerlingen. Dit geldt zowelvoor de Eindtoets Basisonderwijs als voor eenonderzochte Intelligentietest. Het onderzoeknaar itembias laat zien dat de statistische procedures voor het opsporen van itembias in deEindtoets Basisonderwijs verschillende uitkomsten opleveren. De meeste items blijken nooit,andere soms en enkele items blijken altijd9ebiast te zijn. Een zoektocht naar de inhoudelijke oorzaken van itembias levert vooral op linguïstisch terrein gegevens op waarmee het risico op itembias in toekomstige toetsen kanworden verkleind.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar bias voor allochtone leerlingen in de Cito-Eindtoets Basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 74(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14989