steun van de ouders, sekse, en het verloop van de schoolloopbaan: een retrospectieve studie

Auteurs

  • I.A. Taris

Samenvatting

In deze studie worden sekseverschillen in deeffecten van ouderlijke steun op de ontwikkeling van de opleidingsloopbaan van jongerenonderzocht. In overeenstemming met eerderebevindingen van Rollins en Thomas (1979) enEccles (1987) wordt verondersteld dat de opleidingsloopbaan van jongens meer profiteert vanouderlijke steun dan die van meisjes. Gegevensvan een longitudinale en retrospectieve steekproef van 986 jongvolwassenen wordengebruikt om onze hypothesen middels L1SREL tetoetsen. De resultaten ondersteunen de hypothesen gedeeltelijk: jongens die aangeven veelouderlijke steun te hebben ondervonden ervoe■'en significant minder dropout, terwijl meisjesdie veel steun ervoeren juist meer tijd nodighadden om hun opleiding af te ronden. De■niplicaties en beperkingen van de studie worden bediscussieerd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

steun van de ouders, sekse, en het verloop van de schoolloopbaan: een retrospectieve studie. (2023). Pedagogische Studiën, 74(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14990