Leeruitkomsten van leerlingen in combinatieklassen:een 'best-evidence'-synthese

Auteurs

  • S. Veenman

Samenvatting

In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de leeruitkomsten van de leerlingen in combinatieklassen van de basisschool. Een combinatieklas is een klas waarin leerlingen van twee ofmeer leerjaren bijeen zijn geplaatst in één klas.Een onderscheid wordt gemaakt tussen combinatieklassen die om beheersmatig/organisatorische motieven zijn gevormd en combinatieklassen die om pedagogisch/didactische motievenzijn gevormd. Bij de leeruitkomsten wordt eenonderscheid gemaakt tussen de cognitieve ende nietcognitieve prestaties. Samengevat worden de resultaten van 59 studies. Het resultaatvan deze analyse van de beschikbare empirischegegevens (a bestevidence synthesis) laat ziendat de leerprestaties van de leerlingen In decombinatieklassen niet systematisch verschillenvan de leerprestaties van de leerlingen in deenkelvoudige klassen. Ook de studies met betrekking tot de nietcognitieve prestaties latengeen consistente verschillen zien. De in Nederland uitgevoerde studies naar de leeruitkomsten van de combinatieklassen laten eveneensgeen systematische verschillen zien. Op grondvan gevonden uitkomsten wordt geconcludeerddat er op dit moment geen empirische bewijskracht bestaat voor de veronderstelling dat decombinatieklas als organisatievorm het lerenVan de leerlingen benadeelt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leeruitkomsten van leerlingen in combinatieklassen:een ’best-evidence’-synthese. (2023). Pedagogische Studiën, 74(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14994