De professionele oriëntatie van lerarenen hun betrokkenheid bij het schoolbeleid

Auteurs

  • C.T. Beijaard

Samenvatting

Scholen moeten beschikken over beleidsvoerend vermogen om zelfstandig beleid te kunnenVoeren. Het beleidsvoerend vermogen van scholen wordt in belangrijke mate bepaald door debetrokkenheid van leraren bij het schoolbeleid.Verondersteld wordt dat er een relatie is tussende mate waarin leraren betrokken zijn bij hetschoolbeleid en hun professionele oriëntatie.Voor het onderzoek hiernaar hebben 1079 lerafen van 98 VBO en MBOscholen voor voortgezet agrarisch onderwijs een vragenlijst ingevuld. Op grond van de resultaten kunnen tweetypen leraren worden onderschelden: lerarenHet een minder ruime professionele oriëntatie(type 1) en leraren met een ruime professioneleoriëntatie (type 2). Gebleken is dat de type 1leraren minder betrokken zijn bij het schoolbeleid dan de type 2 leraren. Dit verschil is echterfelatief: voor belde typen leraren geldt dat zijbeperkt betrokken zijn bij het onderwijskundig'beleid en zeer beperkt betrokken zijn bij hetbeheersmatig beleid van hun school. Deze resultaten wijzen erop dat een ruimere professioneleoriëntatie van leraren zich alleen vertaalt in eenhogere mate van betrokkenheid bij het schoolbeleid wanneer aan leraren ook de mogelijkhetlen wordt geboden om zich op dit terrein tebegeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De professionele oriëntatie van lerarenen hun betrokkenheid bij het schoolbeleid. (2023). Pedagogische Studiën, 74(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14995