Kleuters Ieren meer van voorlezen in kleine groepen

Auteurs

  • W. Verhoeven van

Samenvatting

Onderzocht wordt in hoeverre het voorlezen ingroepen van 5 kleuters in vergelijking met klassikaal voorlezen leidt tot meer interactie en toteen groter begrip en een betere retentie van hetverhaal. Aan het onderzoek deden 19 Nederlandse, 31 Turkse en Marokkaanse en 22 kinderen uit exkoloniën mee. Deze kinderen kregeneen verhaal voorgelezen in twee condities: klassikaal en in groepen van 5 kleuters. Na elk verhaal is een effectmeting gedaan die bestond uithet individueel navertellen en het bevragen van^e kinderen na het voorlezen. De resultaten'aten zien dat kleuters in kleine groepen meer"let elkaar in interactie zijn, hetgeen leidt tot"leer begrip en retentie. De gevonden effectenVerschillen niet bij allochtone en autochtone•hinderen. In de slotparagraaf worden de resultaten van het onderzoek van commentaar voorzien en worden enkele aanbevelingen gegeven"let betrekking tot de onderwijspraktijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp