Leerpotentieelonderzoek bij allochtone leerlingen:een verkenning met de Leerpotentieeltestvoor inductief Redeneren

Auteurs

  • A.P.A.C. Resing

Samenvatting

In dit onderzoek staat de vraag centraal of de Leerpotentieeltest voor Inductief Redeneren(LIR) bruikbare informatie oplevert over het leerpotentieel van allochtone leerlingen uit hetbasisonden/vijs en het ondenwijs aan moeilijk'erende kinderen (MLK). De onderzoeksgroepbestaat uit 7 ä 8jarige basisschoolleerlingen en10 è 13jarige MLKleerlingen, met gelijke mentale leeftijd en aanvangsniveau. Geconcludeerd^ordt dat de allochtone MLKleerlingen en dedrie jaar jongere basisschoolleerlingen tijdensde leerpotentieeltrainingen evenveel hulp nodig hebben en dat de training een positieveinvloed heeft op de prestaties van beide groepen leerlingen op diverse inductieve redeneertaken. Deze resultaten komen overeen metresultaten uit onderzoek dat eerder werd uitgevoerd bij 7 ä 8jarige autochtone leerlingen. DeLIR blijkt een diagnostisch waardevol instru"lent te zijn voor allochtone leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerpotentieelonderzoek bij allochtone leerlingen:een verkenning met de Leerpotentieeltestvoor inductief Redeneren. (2023). Pedagogische Studiën, 74(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15003