Het einde van de klassenstrijd?

Auteurs

  • R.J. Bosker

Samenvatting

Recente peilingen laten zien dat de gemiddelde klassengrootte in basisscholen groot is vergeleken met andere landen en dat er bovendien een enorme variatie in klassengrootte is binnen, zowel als tussen scholen. Er wordt een samenvattend overzicht geboden van buitenlands onderzoek naar de effecten van klassengrootte op hetfunctioneren van leerlingen en leerkrachten.Verder komt een grootschalig Nederlands onderzoek aan bod waarin klassengrootte centraalstond. Dit onderzoek laat zien dat er een samenhang bestaat tussen klassengrootte en leerlingprestaties op het terrein van taal en rekenen.Leerlingen uit leerjaar 2 die in klassen zitten met25 of meer leerlingen hebben een grotere kansonder hun nivéau te presteren dan vergelijkbareleerlingen uit kleinere klassen. Voor de leerjaren4, 6 en 8 zijn de resultaten minder eenduidig. Zois er bijvoorbeeld de bevinding dat in klassenmet 3034 leerlingen relatief hogere rekenprestaties behaald worden dan in kleinere klassen.Desalniettemin is er een duidelijke indicatie datklassen met 35 of meer leerlingen vergelijkenderwijze niet gunstig zijn. Voor welbevindenvan leerlingen, noch voor de onderwijsattitude,noch voor de arbeidssatisfactie van de leerkracht kan een verband met klassengrootte

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel