De identiteit van het openbaar onderwijs

Auteurs

  • J.F.A. Braster

Samenvatting

De laatste jaren is de vraag naar de identiteitvan het openbaar onderwijs sterk in de belangstelling gekomen. Deze belangstelling komtniet uit de lucht vallen. In de eerste plaats vragen wetenschappers en beleidsmakers zich alenige tijd af hoe het komt dat, ondanks de toenemende secularisatie, het marktaandeel vanhet openbaar onderwijs niet zichtbaar toeneemt. Blijkbaar heeft het bijzonder onderwijszijn aantrekkingskracht, ook voor nietkerkelijke ouders, niet verloren. In de tweede plaatsheeft, naast een aantal andere demografischefactoren, de toenemende culturele pluriformiteit van onze samenleving de druk op hetopenbaar onderwijs vergroot om 'kleur' tebekennen. Als gevolg daarvan spreekt men inkringen van het openbaar onderwijs bijvoorbeeld niet meer van 'neutraliteit', maar van'actieve pluriformiteit'. En niet in de laatsteplaats heeft de politiek weer aandacht voor depositie van het openbaar onderwijs. Al voorhet aantreden van het paarse kabinet lagen erbijvoorbeeld verschillende voorstellen tot verdere bestuurlijke verzelfstandiging van hetopenbaar onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel