Voorlezen op school aan jonge kinderen:een review

Auteurs

  • H. Blok

Samenvatting

In kindercentra en in kleutergroepen wordt praktisch dagelijks door leidsters en leerkrachten voorgelezen. Eén van de oogmerken is de bevordering van de taal en leesontwikkelingVan de kinderen. Dit artikel beschrijft eenfeview naar de effecten die het voorlezen opschool heeft op de taal en leesontwikkeling vanjonge kinderen (tot acht jaar). In totaal werdenelf studies (met twaalf steekproeven) gevondendie het voorlezen op een kindercentrum of opschool tot onderwerp hebben. De gecombineerde effectgrootte voor 'mondelinge taal' bedraagt .64, voor 'lezen' .22. Hoewel met namehet eerste effect niet te verwaarlozen is, wordtgewaarschuwd voor een al te optimistischeinterpretatie. De empirische basis is erg smal.Niet alleen is het aantal studies beperkt, maarook laat een kritische analyse van de studiesernstige tekorten zien, zowel in de opzet als Inde rapportage.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp