Wat doen kleuters en leerkrachten in groep 2 van het basisonderwijs?

Auteurs

  • D. Aarnoutse

Samenvatting

In dit onderzoek wordt nagegaan welke activiteiten en talige gedragingen leerlingen en leerkrachten van groep 2 van het basisonderwijsuitvoeren en hoeveel tijd deze activiteiten engedragingen In beslag nemen. Op acht 'doorsnee' scholen werd gedurende twee ochtendenen twee middagen een kind in groep 2 geobserveerd. Daarbij werd gebruik gemaakt van eenobservatieinstrument dat bestond uit viervariabelen: tijd, setting, activiteit en gedrag vanhet kind. Uit het onderzoek blijkt dat er in groep2 gedurende een dag veel psychomotorischeactiviteiten plaatsvinden en relatief weinig cognitieve. De belangrijkste conclusie is dat er in depraktijk van de kleutergroep weinig sprake isvan Interactie tussen de leerkracht en de leerlingen en tussen de leerlingen onderling. Uit degegevens kan worden afgeleid dat het taalaanbod in groep 2 uitgebreid en verbeterd kanworden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-12

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Wat doen kleuters en leerkrachten in groep 2 van het basisonderwijs?. (2023). Pedagogische Studiën, 74(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15015