Isolement en taakperceptie van schoolleiders in basisscholen

Auteurs

  • J. Imants
  • C. Brabander de
  • I. Bakkenes

Samenvatting

Isolement Is een verschijnsel dat tot nu toe metname bij leerkrachten is onderkend en beschreven. Aan de centrale positie van schoolleidersbinnen hun schoolteam wordt doorgaans grotewaarde toegekend, met name met het oog opdoelmatig onderwijskundig leiderschap. Ondanks dat heeft isolement bij schoolleiders totnu toe nauwelijks in de belangstelling gestaan.Doel van het onderzoek waarover hier wordtgerapporteerd is om isolement van schoolleiders in basisscholen onderzoekbaar te maken,en om aanwijzingen op te sporen voor het taakspecifieke karakter daarvan. Isolement vanschoolleiders wordt vastgesteld op basis van depositie van schoolleiders in de communicatienetwerken van hun scholen. Daarnaast wordtschoolleiders gevraagd naar hun taakperceptie.De vraag is of verschil in isolement van schoolleiders binnen hun schoolteam samenhang vertoont met hun perceptie van taken. De resultaten wijzen in de richting dat geïsoleerdeschoolleiders taken op het terrein van onderwijskundig leiderschap minder positief waarnemen dan nietgeïsoleerde schoolleiders.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Isolement en taakperceptie van schoolleiders in basisscholen. (2023). Pedagogische Studiën, 73(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15020