Uitbreiding van de Nederlandse woordenschat van allochtone leerlingen in het basisonderwijs

Auteurs

  • R. Appel
  • A. Vermeer

Samenvatting

De achterstand van allochtone leerlingen in hetbasisonderwijs en hun doorstroming naar lagere vormen van vervolgonderwijs is voor eengroot deel te wijten aan hun geringere woordenschat in het Nederlands. Om de woordenschat van allochtone kinderen te vergroten iseen onderwijsprogramma voor groep 1 tot enmet 4 samengesteld op basis van beschikbareleermiddelen. In dit artikel worden de resultaten van een evaluatieonderzoek gepresenteerd dat aan de invoering van dit programmawas gekoppeld. In een longitudinaal onderwijsexperiment hebben we in twee opeenvolgendegroepen nagegaan of de woordenschat in hetNederlands van allochtone leerlingen (n=57)substantieel vooruitging in het experimenteleprogramma door hun scores op curriculumafhankelijke en onafhankelijke toetsen te vergelijken met die van leerlingen van controlegroepen, zowel van andere als van dezelfdescholen (n=53 resp. 39). Tevens is nagegaan ofhet woordenschatprogramma een breder effecthad op hun begrijpendleesvaardigheid ingroep 5. Ten slotte is de omvang van hun woordenschat vergeleken met die van Nederlandseleeftijdsgenoten. De resultaten maken duidelijkdat het mogelijk is de woordenschat in het Nederlands van allochtone leerlingen een enormeimpuls te geven. Eind groep 4 bereiken de kinderen die het experimentele programma gevolgd hebben weliswaar niet het niveau vanhun Nederlandse leeftijdsgenoten, maar lopenzij in woordenschat toch één ä twee jaar voor opkinderen uit dezelfde etnische groep die hetprogramma niet gevolgd hebben.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Uitbreiding van de Nederlandse woordenschat van allochtone leerlingen in het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 73(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15025