Effecten van het verschil in bestuursvorm voor het openbare bijzonder basisonderwijs

Auteurs

  • R.H. Hofman

Samenvatting

In deze bijdrage wordt ingegaan op effecten van het verschil in bestuursvorm (publiekrechtelijk versus privaatrechtelijk) van besturen voor openbaar en voor bijzonder basisonderwijs. De contingentietheoretische benaderingvan organisaties wordt daarbij als analysekader gebruikt. Er is nagegaan in hoeverre publiekrechtelijke en privaatrechtelijke schoolbesturen verschillen in hun bestuursorganisatie en■n invloeden vanuit de lokale omgeving enerzijds, en in hoeverre dat samenhangt met verschillen in het bestuursbeleid dat zij ontplooienanderzijds. De analyses betreffen een representatieve steekproef van 139 besturen waarvan44 met een publiekrechtelijke en 95 met eenprivaatrechtelijke bestuursvorm voor openbaar en voor bijzonder basisonderwijs. De uitkomsten laten zien dat publiekrechtelijke en privaatrechtelijke schoolbesturen significantverschillen inzake de wijze waarop zij zijn georganiseerd en dat de invloed die de lokale omgeving op schoolbesturen uitoefent eveneens verschilt al naar gelang de bestuursvorm. Er wordtVerder een verband tussen bestuursvorm en bestuursbeleid aangetoond: publiekrechtelijkeschoolbesturen ontplooien significant minderbestuursbeleid op twee van de vier maten vanbestuursbeleid. Verschillende factoren treden®P als predictoren van het bestuursbeleid vanPrivaatrechtelijke en publiekrechtelijke schoolbesturen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van het verschil in bestuursvorm voor het openbare bijzonder basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 73(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15026