Autoritarisme en etnocentrisme bij leerlingen uit lagere opleidingsniveaus: instemmingstendens of opinie?

Auteurs

  • W.A.M. Vollebergh

Samenvatting

In dit artikel wordt nagegaan of de hoge autoritarisme en etnocentrismescores van leerlingenuit lagere opleidingsniveaus het gevolg zijn van een instemmingstendens. Hierbij werd gebruikgemaakt van ongebalanceerde en gebalanceerde autoritarisme en etnocentrismeitems.Er werd geen steun gevonden voor de stellingdat deze hogere instemming het gevolg van een■nstemmingstendens is, noch voor de stellingdat de ambiguïteit van Items tot een Instemniingstendens zou leiden. De validiteit van descores op de autoritarisme en etnocentrlsmeschaal werd nagegaan met behulp van de politieke partijvoorkeur. De relatie tussen etnocentrisme en politieke partijvoorkeur bleek eenduidig, binnen alle opleidingsniveaus, terwijl dezefelatie bij autoritarisme moeilijker Interpreteerbaar bleek. De conclusie luidde dat zich weliswaar een validiteltsprobleem bij de autoritarismeschaal voordoet, vooral bij leerlingen uitlagere opleidingsniveaus, maar dat dit niet alsondersteuning voor een instemmingstendensopgevat kan worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Autoritarisme en etnocentrisme bij leerlingen uit lagere opleidingsniveaus: instemmingstendens of opinie?. (2023). Pedagogische Studiën, 73(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15028