Evaluatie van een trainingsprogramma voor het coachen

Auteurs

  • S. Veenman
  • H. Jonghe de
  • E. Wezel van

Samenvatting

In dit onderzoek wordt verslag gedaan van deresultaten van een training in coachingsvaardigheden voor schoolbegeleiders. Coaching kanworden gezien als een van de manieren om leraren te voorzien van feedback op hun functioneren en hen te stimuleren tot zelfreflectie. Onderzocht werd of schoolbegeleiders de kennis en devaardigheden uit het trainingsprogramma 'Deschoolbegeleider als coach' toepasten in huncoachingsgesprekken met leraren. Daartoe werden vóór en na de training coachingsgesprekken geanalyseerd volgens een quasiexperimenteel 'pretestposttest control group design'.Ook werd aan de gecoachte leraren gevraagdhun oordeel te geven over de toegepaste coachingsvaardigheden en over de mogelijke uitwerking van coaching op hun instructiegedrag. Eenpositief trainingseffect werd gevonden voor decoachingsvaardigheden die betrekking haddenop 'autonomiebevordering', het 'geven vanfeedback' (tijdens het nagesprek) en op 'doelgerichtheid' ten aanzien van het formuleren vanverbeteringsvoorstellen voor het instructiegedrag. Met betrekking tot het oordeel van de gecoachte leraren werden geen verschillen gevonden tussen gecoachte en nietgecoachteleraren. Het effert van coaching op de verbetering van hun Instructiegedrag werd door de leraren redelijk hoog ingeschat.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp