Coördinatie van het vakonderwijs binnen scholen voorvoortgezet onderwijs: vaksecties en schoolleiding

Auteurs

  • B. Witziers

Samenvatting

Voor onderzoekers houdt dit beeld de opgave in om de juistheid ervan empirisch te toetsen. In onderhavig onderzoek is dit gebeurd door de coördinerende rol van vaksecties en het(midden)management ten aanzien van het vakonderwijs in scholen voor algemeen voortgezetonderwijs nader te onderzoeken. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat secties hunvakonderwijs sterker coördineren dan op basisvan de literatuur verwacht mag worden, al zijner tussen secties op verschillende vakgebiedenwel verschillen waar te nemen. Meer passendmet de literatuur is het feit dat de schoolleidingen vaksectieleiders wat betreft coördinatie vanhet vakonderwijs een geringe rol spelen. Verderlaten de resultaten zien dat er naar coördinerend vermogen duidelijk te onderscheidenschooltypen zijn. Aan de ene kant van het spectrum zijn er scholen waar de coördinerende rolvan vaksecties en (midden)management zwakontwikkeld is, aan de andere kant van het spectrum scholen met tegengestelde kenmerken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Coördinatie van het vakonderwijs binnen scholen voorvoortgezet onderwijs: vaksecties en schoolleiding. (2023). Pedagogische Studiën, 73(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15036