Tweetalige ontwikkeling van Turkse peuters

Auteurs

  • 1.1 kinderen van

Samenvatting

In een kleinschalige studie is de ontwikicelingvan de actieve en passieve Nederlandse enTurkse woordenschat van 31 Turkse peuters vanderde tot vierde verjaardag longitudinaal gevolgd en vergeleken met de Nederlandse taalontwikkeling van 77 even oude Nederlandsepeuters. Met behulp van variantieanalysesvoor herhaalde waarnemingen zijn hoofdeffecten van 'groep' (Turks, Nederlandslaag SES,NederlandshoogSES) en 'leeftijd' onderzocht.De ontwikkeling van het Turks van Turkse peuters wijkt niet veel af van de ontwikkeling vanhet Nederlands van Nederlandse laagSES peuters. De ontwikkeling van het Nederlands vande Turkse peuters blijft echter ver achter. Significante interactieeffecten suggereren dat in deperiode vóór en rond de vierde verjaardag, deversnelde ontwikkeling van het Nederlands vanTurkse kinderen (door peuterspeelzaalbezoeken intrede in het basisonderwijs) gepaard gaataan een vertraagde ontwikkeling van het Turks.Een correlationele analyse met enkele gezinskenmerken en gegevens over het gebruik vanNederlandstalige kinderopvang geeft verdereaanwijzingen over de oorzaken van de vertraagde ontwikkeling van de eigen taal.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel