Eigen-taalvaardigheid en schoolsucces van Turkse en Marokkaanse leerlingen

Auteurs

  • R. Aarts
  • L.L. Ruiter de
  • L. Verhoeven

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de relatie tussen eigentaalvaardlgheid en schoolsucces van Turkse en Marokkaanse leerlingen binnen het Nederlandsebasisonderwijs. Het onderzoek vond plaatsrond de overgang van basisonderwijs naarvoortgezet onderwijs, omdat dit een kritischmoment is in de schoolloopbaan van leerlingen.Beslissingen die op dit moment genomen worden, spelen een rol in de verdere school en beroepscarrière van leerlingen. Het is daarom vanbelang de factoren die invloed uitoefenen opdeze keuzen alsmede de rol die de eigen taaldaarbij kan vervullen, nauwgezet te onderzoeken. In het onderhavige onderzoek wordende prestaties van Turkse en Marokkaanse leerlingen op toetsen in de eigen taal en op de Eindtoets Basisonderwijs en de doorstroom naar hetVoortgezet onderwijs nader geanalyseerd,t^aarbij wordt nagegaan wat de determinantenvan schoolsucces van deze leerlingen zijn enWelke rol de eigen taal daarbij speelt. De vaardigheid in de eigen taal wordt in dit artikel inVerband gebracht met de vaardigheid in detweede taal, het Nederlands, en de schoolcar■'ière van Turkse en Marokkaanse leerlingen. ErWordt geconcludeerd dat de vaardigheid in deetnische groepstaal een onderdeel van schoolsucces is, dat ook als zodanig gewaardeerd zounoeten worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Eigen-taalvaardigheid en schoolsucces van Turkse en Marokkaanse leerlingen. (2023). Pedagogische Studiën, 73(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15044