studievaardigheden in de brugklas. Een vergelijking tussen algemene en vakspecifieke verwerkingsstijlen van brugklasleerlingen
Samenvatting
De laatste tien jaar is door onderwijspsychologisch onderzoek duidelijk aangetoond dat verschillen in leerprestaties tussen leerlingen vooreen belangrijk deel kunnen worden verklaarddoor de wijze waarop kennis is verworven, endoor de mate waarin leerlingen in staat zijn huneigen leerprocessen te sturen (Wang, Haertel enWalberg, 1990). Mede dankzij deze inzichtenis de aandacht voor studievaardigheidstrainingen sterk toegenomen. Daarbij wordt getracht adequate leerstrategieën aan te leren. Indit verband wordt ook wel gesproken over 'leren leren'. Om tot volwaardig leren te komen,zijn o.a. cognitieve en metacognitieve activiteiten vereist. De eerste categorie activiteitenbetreft de concrete leeractiviteit zelf, zoals hetmemoriseren van woordjes, of het maken vaneen samenvatting van een stuk tekst. Metacognitieve activiteiten betreffen de sturingsactiviteiten van de concrete leerhandeling. Bijvoorbeeld, de keuze om een les sec uit het hoofd teleren, of om toch eerst een samenvatting te maken.