Samen nascholen, maar hoe?
Samenvatting
De overheid streeft naar de opzet van Educatieve Faculteiten. Dat moeten organisaties worden waar lerarenopleidingen voor basis en voortgezet onderwijs en schoolbegeleidingsdienstennauw samenwerken. PABO's en Schoolbegeleidingsdiensten (SBD's) moeten samenwerken omleraren in basisscholen te ondersteunen bij huntaakuitvoering. In de praktijk blijkt deze samenwerking veelal de lossere vorm aan te nemenvan een Educatieve Federatie. De bestaande vormen van samenwerking hebben vooral betrekking op nascholingsactiviteiten. Op dit terrein isvan wederzijdse afhankelijkheid sprake tussenPABO's en SBD's door de wijze waarop de nascholing gefinancierd wordt en door de verdeling van deskundigheden over beide typen instellingen. Ten tijde van het promotieonderzoekvan Theunissen heeft de nascholing waarbijwordt samengewerkt met name betrekking opOnderwijskundig Management. De nascholingsactiviteiten birmen dit thema staan dan ook centraal in haar onderzoek.