Leren realistisch modelleren en interpreteren vanvraagstukken. Een exploratief onderwijsexperiment bijleerlingen van de bovenbouw van de basisschool

Auteurs

  • L. Verschaffel
  • E. Corte1

Samenvatting

Recent onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool eensterke neiging hebben om hun ervaringskennisomtrent de concrete, reële situatie of contextwaarop een rekenvraagstuk betrekking heeft tenegeren tijdens het oplossingsproces. In onderhavig onderwijsexperiment werd nagegaan ofhet mogelijk is om betekenisvolle positieve leereffecten te bereiken op het vlak van het realistisch modelleren en interpreteren van wiskundige toepassingsproblemen. Daartoe werdenleerlingen ondergedompeld in een onderwijsleeromgeving waarin vraagstukken juist opgevat werden als oefeningen in realistisch modelleren en interpreteren, eerder dan als oefenstofvoor het indrillen van stereotiepe, formelerekenoperaties. De leergang werd uitgevoerd ineen vijfde leerjaar van een Vlaamse basisschoolen bestond uit vijf leereenheden van ongeveer2,5 uur verspreid over 2,5 weken. Intussen volgden de leerlingen van twee controlegroepen gewoon reken/wiskundeonderwijs. Naast specifieke leerresultaten, peilden de toetsen naartransfer en retentie van het geleerde. De onderzoeksresultaten leveren steun voor de hypothese dat het inderdaad mogelijk Is om de dispositie tot realistisch modelleren en interpreterenvan leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool op betekenisvolle en positieve wijze tebeïnvloeden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren realistisch modelleren en interpreteren vanvraagstukken. Een exploratief onderwijsexperiment bijleerlingen van de bovenbouw van de basisschool. (2023). Pedagogische Studiën, 73(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15048