Opleiding van ouders en de opvoeding van hun kinderen

Auteurs

  • F. Slik der van
  • J. Gerris
  • A.J.A. Feiling

Samenvatting

In dit artikel wordt een uitgebreid theoretischmodel getest voor wat betreft de sociaalstructurele condities van ouders, hun opvoedingswaarden en hun opvoedingsgedragingen.Daarvoor is gebruik gemaakt van een representatieve steekproef van Nederlandse gezinnen(N=788) met in ieder geval één kind tussen 9 en16 jaar oud. Lisrelanalyses met een 'multigroup' benadering wezen uit dat de empirischemodellen voor vaders en moeders niet van elkaar verschillen. Een tweede belangrijke uitkomst is dat uitsluitend de opleiding van ouderssterk significante effecten heeft op de opvoedingswaarden 'conformiteit aan externe autoriteiten' (Kohn) en op 'gehoorzaamheid aan deouderlijke regels' (Gerris). Opleiding heeft echter geen effect op de derde in het onderzoek betrokken opvoedingswaarde: 'persoonlijke autonomie'. Bovendien bleek dat ouders dieconformiteit aan externe autoriteiten een belangrijke opvoedingswaarde vinden, in minderemate zelfstandigheid bij hun kinderen stimuleren, terwijl ouders die gericht zijn op gehoorzaamheid aan ouderlijke regels vaker hun kinderen straffen. Ouders die persoonlijkeautonomie als opvoedingswaarde hanteren, tonen affectie naar hun kinderen, stimuleren hunzelfstandigheid en straffen minder. Verschillende verklaringen voor het massieve effect vande opleiding van de ouders worden besproken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp