Retentie-effecten van een nascholingsprogramma vooreffectieve instructie en klassemanagement
Samenvatting
In deze studie worden de langetermijn efferten>'an een nascholingsprogramma voor effectieveinstructie en klassemanagement beschreven. In^ee eerdere studies werd ingegaan op dekortetermijn effecten. De eerste evaluatiestudie werd uitgevoerd in het schooljaar 1986/87,de tweede in 1989/90. In de tweede evaluatiestudie werd ook het effect van coaching beproefd. Eind 1992 werden de langetermijn offetentieeffecten van het nascholingsprogramma onderzocht. Dit geschiedde door middel van een 'untreated control group design'rnet een voormeting, een nameting en een retentiemeting. De gegevens betreffende de vergelijking tussen de experimentele groep en decontrolegroep lieten zien dat het nascholingsprogramma een significant effect had op detaakgerichtheid van de leerlingen en op aspecten van het instructie en klassemanagementgedrag van leerkrachten. Een duurzaam effect vancoaching werd niet gevonden. Ook werdengeen significante verschillen gevonden tussende experimentele groep die vijfjaar geleden hetprogramma had gevolgd en de experimentelegroep die twee jaar geleden het programma hadgevolgd. Tussen de nameting en de retentiemeting werden geen significante verschillen aangetroffen. De vooruitgang die direct geboektWerd na de training werd voor de meeste instructie en klassemanagementvaardighedenvastgehouden, een verdere groei of toenametrad niet op. Een effect van het nascholingsprogramma op de leerprestaties van de leerlingenwerd niet gevonden.