Interaction and second language acquisition. Participation and control in classroom conver-sations with young multilingual children

Auteurs

  • R. Damhuis

Samenvatting

In Nederland is de school voor anderstalige kinderen in kleutergroepen een belangrijke linguïstische omgeving, omdat hun tweedetaalverwerving sterk afhankelijk is van verbale interactietijdens activiteiten in de klas. De dissertatie vanDamhuis bevat het verslag van een in groep 1 en2 van de basisschool uitgevoerd onderzoek naarde interactie tussen anderstalige kleuters en hungesprekspartners (Nederiandstalige kinderen enleerkrachten). Uitgaande van de gedachte dat hetnemen van initiatieven de tweedetaalverwerving stimuleert, is gekeken naar departicipatie van het anderstalige kind, dat wilzeggen de initiatieven die het in de conversatieneemt, en de controle, dat wil zeggen de relatieve verdeling van de initiatieven over het anderstalige kind en zijn gesprekspartners. Er worden drie soorten participatie en controleonderscheiden: globale participatie en controlebetreffen de hoeveelheid spraak van de tweedetaalleerders en hun gespreksparmers, beurtwisselingsparticipatie en controle hebben betrekking op de rol van de tweedetaalleerders en hungespreksparmers bij beurtwisselingen, en onderwerpsparticipatie en controle hebben betrekkingop hun rol bij het vaststellen van het onderwerpvan de conversatie. De achteriiggende gedachteis dat de relatie tussen initiatieven en tweedetaalverwerving een monotoon positieve functieis: hoe meer anderstalige kinderen participeren,en hoe meer ze in controle zijn in de conversatie,hoe meer hun tweedetaalverwerving wordt gestimuleerd. Het probleem met deze aanname isechter dat er noch een sterke theoretische basis,noch veel empirische evidentie voor is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-06-13

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Interaction and second language acquisition. Participation and control in classroom conver-sations with young multilingual children. (2023). Pedagogische Studiën, 73(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15051